Alcohol vermindert risico op dementieAf en toe een glas alcohol vermindert het risico op dementie. Zowel bier, wijn als sterke drank zijn heilzaam, met lichte voorkeur voor wijn. Vrouwen mogen echter niet meer dan één glas per dag drinken en mannen twee, want anders verhoogt het risico. Dat schrijft Bodytalk.Het gezondheidsmagazine baseert zich op recent onderzoek waarin 143 studies over de invloed van matige alcoholconsumptie op het cognitief functioneren geanalyseerd werden.
Volgens de onderzoekers remt lichte tot matige alcoholconsumptie het verminderen van de cognitieve functies bij ouderen af, waardoor dementie ietwat wordt uitgesteld. Bij mannen en vrouwen werd dezelfde impact vastgesteld, terwijl vrouwen toch andere drinkgewoonten hebben. Ze drinken doorgaans minder en verkiezen wijn boven bier. Bij jonge mensen die af en een glaasje drinken heeft alcohol nog geen invloed op de hersenwerking. |
|
|
Gezondheid 


